Vasaloppskakor

Här kommer då mitt recept på de kolhydratkakor som jag utformat som återhämtningsmål/påfyllnad under träningspass. Har tyvärr inte energiinnehållet i huvudet och det sitter på kylskåpet i Östersund, så får uppdatera med det lite senare. Men det ska vara ca 30 g kolhydrater och 6 g protein i varje kaka. Men det beror ju lite på hur många och hur stora kakor man gör! 
 
5 dl havregryn
3 dl vatten
4 bananer
0,5 dl mandlar
1/2 dl chiafrön
3 msk jordnötssmör
5 msk honung
0,5 tsk salt
 
1. Blanda havregryn och vatten i en bunke och låt svälla medan du förbereder resten
2. Sätt ugnen på 175°C
3. Mosa bananerna och hacka mandlarna 
4. Rör ihop alla ingredienser i bunken med havregryn tills allt är blandat
5. Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper
6. Grädda i ugnen i 15-20 minuter. Jag brukar göra 9 ganska stora kakor och det brukar ta 17 minuter. De ska få lite färg men fortfarande vara mjuka inuti
 
Jag tycker dessa blir fantastiskt goda, speciellt under/efter träning! Och syftet med dessa är inte att de ska vara vackra, utan att de ska fylla mitt kolhydratbehov!

Kommentera här: