Älskar Vasaloppsveckan

Igår och idag har jag verkligen insett varför jag alltid borde spendera vecka 9 i Mora. Det är verkligen en otroligt härlig stämning och atmosfär här under Vasaloppsveckan. Har verkligen hittat tillbaka till en härlig sinnesstämning. 


Igår kväll skjutsade jag mamma och pappa till starten på NattVasan. Det var en fantastiskt mäktig start! Inte samma otroliga ljud som i Vasaloppsstarten men istället ett mäktigt ljus. De hade verkligen lagt ner tid för att få en fin inramning innan start och lyckades! Tror tyvärr inte att det går att se på bilderna. 

Det var också otroligt häftigt att få uppleva starten tillsammans med Alicia. Hon och jag har många minnen från Berga by. Jag vet inte hur många Vasaloppsstarter vi såg tillsammans runt millenieskiftet men säkert en 5-6 stycken. Vi pratade gamla minnen igår och det kändes så fint. Så härligt att hinna träffa och prata med henne lite också. Det händer tyvärr alldeles för sällan. Men hon är en sån vän som man sällan behöver prata med men som ändå man känner sig extremt trygg med. 

Vi hejade på våra nära i Smågan och Tennäng. Jag var otroligt trött i bilen till Tennäng så efter det åkte jag till mormor och morfar i Gopshus där jag värmde min matlåda för att äta dagens sista måltid. Fick där se täten och efter det kände jag mig nöjd och åkte hem och sov. 

Har gjort allt för att kolhydratladda de senaste dagarna. Igår blev det 8 måltider, frukost, två små mellanmål efter skyttet, lunch, stort mellanmål efter min stäcka, en sen andra lunch, mellanmål och sen middag. Och varje gång åt jag verkligen så mycket jag orkade. Och ändå var jag hungrig redan vid första ståskyttet idag. Suck. Måste därmed äta maximalt även idag. 

Känner mig ändå ganska lugn inför morgondagen. Målet är egentligen bara att ta mig i mål och känna mig nöjd med mitt genomförande. 

Men känns så coolt att avsluta den här Vasaloppsveckan med att själv stå på startlinjen, få höra ljudet från starten genom att själv vara med att skapa det, uppleva de 90 kilometerna i verkligheten istället för från soffan. Och att förhoppningsvis få åka genom målportalen i min gula nummerlapp och vara sådär underbart trött att man får ta fyra vilodagar om man vill. Det ska i alla fall bli jättekul att åka och jag ser verkligen fram emot det!

Kommentera här: