Parga

Nu har vi spenderat tre dagar här i Parga, en hamnstad på Greklands västra kust. Vi är långt söderut och det känns. Olidligt varmt ute på dagarna. 


Jag har gått upp tidigt varje morgon och sprungit (igår körde vi även styrka efter morgonjoggen). Idag stack jag ut 7.38 grekisk tid (vi är en timme före). Då var det svalt och skönt. Men en timme senare när jag kom hem var jag ändå så genomsvettig att jag inte kunde stretcha förrän jag duschat av mig. Sprang upp på ett litet berg precis bakom vårt boende (vi bor på ett väldigt litet lägenhetshotell där vi blir bjudna på grekiska godsaker av hon som äger huset varje dag). Det fanns en utsiktsplats där uppe som var otroligt fin, utsikten ännu finare! (Bilder kommer när vi kommer hem.) 

Idag gjorde vi en utflykt till Acheron Springs, en otroligt vacker flod som man vadar/simmar i. Då ska man tydligen bli odödlig. Åtminstone de kroppsdelar man doppar i vattnet. Akilles doppade aldrig sin häl så det blev hans svaga punkt. Eller så ska man till en bro eller ett vattenfall. Eller så är allt en myt. Otroligt vackert var det i alla fall och ett trevligt äventyr med hela familjen! Jag blev förvånad över hur pass väl jag hanterade det näst intill iskalla vattnet men inte förvånad när jag inte tog mig framåt där strömmen var som starkast. Daniel berättade efteråt: "jag såg hur du simmade framåt, stod still och sen drogs bakåt", haha. Ungefär så bra är jag på att simma. Stark i vattnet? Inte det minsta. Missade i alla fall ingenting på andra sidan den strömmen och fick en del soltid istället (även om veckans enda moln visade sig just då, när vi behövde dem allra minst!) 

Annars så både lagar och äter vi otroligt god mat. Vi har hittills lagat en måltid och ätit en måltid ute varje dag, ett bra koncept. Vi har lagat grekisk mat, idag blev det moussaka. Väldigt gott! 

Och sen har vi alla varsin bok som vi roar oss med under våra parasoll. Kör fortfarande spf30 i skuggan och kan inte ens tänka mig att ligga i solen. Det är så stekande varmt, på väg hem från Acheron idag visade biltermometern mellan 34-37 grader. Inte min grej ass. Men kanske ska prova spf15 i skuggan. 

Har i alla fall snart badat mer den här veckan än jag gjort totalt de senaste 5 åren. Vattnet är i alla fall bra temperatur. Tur det. 

Kommentera här: