O-genrep

Idag sprang jag sista orienteringen innan O-ringen. Kunde haft bättre genrep, men kunde också haft sämre. Det var väl två-tre kontroller som gick sådär, annars bra. Bommade mycket till ettan, det är aldrig roligt. Och gjorde ett dåligt vägval till 9:e kontrollen. Och tog lite tid till en grop också. Men hade många kontroller som gick väldigt bra också. 

 
Gick igenom banan ordentligt efteråt och funderade igenom vad jag ska ha för taktik på O-ringen. Sen tidigare har jag kommit fram till att det är viktigt med en bra start och därför ska jag ta det lugnt och säkert från början. Komma in i det liksom. Ska genomföra fem etapper på sex dagar så vill ha kräm kvar i benen ändå till sista etappen också. Och om jag tar det lite lugnare löpmässigt brukar orienteringen funka bättre också. I alla fall, det jag kon fram till idag var att min taktik funkar egentligen bra. Jag ska egentligen bara göra som vanligt, för oftast går det bra! Det viktigaste för mig blir att inte stressa fram beslut. Hoppas kunna läsa in banan tidigt så jag kan göra bra vägval. Idag kollade jag för snabbt på kartan vid 8:e kontrollen och såg inte den stig jag borde tagit. Såna saker måste jag göra bättre. 
 
Har egentligen inte orienterat tillräckligt mycket i år, det är många saker som inte kommer naturligt. Får se om jag orkar hålla koll på allting som jag vill göra bättre eller om jag bara kommer springa med ryggmärgen. Oklart vilket som är bäst också...
 
En sak jag tänkte på idag, är att det hade säkert varit roligt för någon utomstående att höra mig ute i skogen. Oftast så tänker jag bara dessa roliga kommentarer, men när jag blir trött så pratar jag högt med mig själv. Exempel från idag, påväg in mot 9:e kontrollen: "okej, där är något beståndsgränsigt, så nu ska jag hitta en stensak på en höjdsak". Jag vet inte riktigt varför jag alltid sätter ändelser på sakerna jag ser, men antar att det är för att jag inte har tillräcklig skogsrutin att alltid se sakerna på kartan exakt i verkligheten, därför blir allting lite "ish". 
 
Jag hoppas att kartan stämmer överens med den skog jag ser i Arvika. Hoppas jag kommer gilla de värmländska skogarna. 

Kommentera här: