Mora Långa

Idag har jag i mitt huvud flera gånger gjort en liten sammanfattning av Min Sommar i Dalarna. För dagen känns som en avslutning på Min Sommar i Dalarna. 
 
Förra året när vi började bocka av löprundor i Mora satte jag som mål att springa Bjarnerundan 33km innan jag flyttade till Trondheim. Jag var sjuk de tre sista veckorna hemma så det blev aldrig någon Bjarnerunda. I år avslutar jag ju min vistelse i Sverige med O-ringen så Bjarnerundan kändes lite overkill att avsluta med, istället blev det Mora Långa 25km. Och det var just under det löppasset som sammanfattning av Min Sommar i Dalarna rullade igenom mina tankar. 
 
Bland annat så tänkte jag att Min Sommar i Dalarna har varit väldigt bra! Jag förstår inte alla som klagar på sommaren 2017, okej, det är kallt på nätterna, men annars är det ju fint? Kanske inte soligt varje dag, men har inte behövt långa tights på särskilt många pass. Perfekt träningsväder liksom. Ibland till och med lite för varmt. Nej, Sommar i Dalarna är något som jag verkligen gillar och av många anledningar så känner jag att jag borde spendera varje sommar här. Åtminstone juni månad. 
 
Sen kände jag hur benen var piggare än på länge och tänkte att jag nog har legat precis på den träningsbelastning jag kan överleva för så fort jag gick ner på en minimalt lättare belastning så kom energin tillbaka. Rätt coolt faktiskt. Och väldigt skönt att ha en lite lättare period framför sig. Kommer ha mer fokus på kvalité nu fram till SM i slutet på augusti och jag hoppas att kroppen kommer svara bra på det. Jag klarade inte av mitt livs första tre 20h-veckor på rad den här gången (kommer nog landa på 18-19h den här veckan). Jag får göra ett nytt försök i september-oktober. 
 
Ja, det var de tankar som snurrade i mitt huvud under dagens pass. Gick som sagt väldigt bra att springa, åtminstone mellan 0,40 och 2,45. Piggnade till där efter 5km och sen kändes det bra tills ben och höfter började protestera mot tiden. Strax efter 24km-skylten såg jag några blåbär efter vägen, stannade och käkade upp dem och sen var det inga problem att ta sig hem. Men pallade inte hålla ut passet till den tid som står i träningsplaneringen utan nöjde mig med den runda som stod i träningsplaneringen. Det var inte så kuperat så kunde hålla hög snitthastighet. Belönades med tre pokaler, bästa snitthastighet, längsta sträcka och högsta kaloriförbrukning. Men fick ju ny elektronik i klockan när jag var i Grekland (då ladduttaget börjat glappa) så det är bara de senaste 2,5 veckorna. Men längsta sträcka kan det nog vara all time. Sugen på Bjarnerundan nu...hehe...

Kommentera här: