Handbroms

Kändes ganska bra att träna i morse men har ändå bestämt att dra i handbromsen lite. Inte fortsätta den timhets jag dragit igång. Eller, jag ska försöka i alla fall, vi får se hur det går. Planen är att fortsätta träna enligt plan, men kunna avsluta pass när jag börjar känna mig sliten. Det är något som jag tror på. 


Som idag, jag hade löpning 2,5 timme på förmiddagen. Sprang elljusspåret ner till Noret och sedan de uppmärkta 5- och 3km-spåren där. Tog min vanliga väg hem och började känna mig lite sliten i benen. Sprang de omvägar jag var sugen på men förlängde inte ytterligare utan stannade klockan på 2,14. Hade helt klart kunnat hålla ut passet till 2,30, men idag och en vecka framöver (minst) kommer jag inte tvinga mig själv att hålla ut tiden. 

Det var förresten väldigt fina spår i Noret, speciellt 3:an. Trevligt att hitta nya stigar i "min" skog - där jag sprungit ända sen jag började träna. Har dock mest sprungit samma stigar men nu har jag lite idéer till nya rundor!

Bakgrunden till min handbromsning: jag vet att jag har tränat väldigt bra i år och nu vill jag fokusera på att hitta någon form av överskott inför de tuffa pass som väntar. På måndag kör jag årets första kombrace, ser väldigt mycket fram emot det samtidigt som jag är nervös för hur det kommer gå. Formen har som sagt inte alls varit bra i sommar och har inte kombat särskilt mycket. Men det blir ett bra test i vilket fall, en check för hur jag ligger till med allt. 

Och nästa söndag är det dags för etapp 1 på O-ringen! Inför fem tuffa tävlingsdagar i Arvika vill jag ha tillräckligt med överskott för att känna att benen hänger med huvudet alla etapper. Så nästa vecka är lite lugnare träningsmässigt (20h..) och med en hel del återhämtning, framförallt dagarna innan O-ringen drar igång. Kommer som sagt lyssna ännu mer än vanligt på kroppens signaler och inte jaga timmar. Bra kvalitet på passen är viktigare nu och ju mer överskott jag samlar på mig, desto bättre kvalité blir det!

Kommentera här: