Årets sommarpratare

Har i flera år tänkt att jag borde recensera de sommarpratare jag lyssnat på. Drog tre stycken på vägen till Trondheim så har några från i år att recensera nu. Har dessutom kommit på ett väldigt bra sätt att göra det på. Det är ju tråkigt att göra ett inlägg om alla sommarpratare i slutet på sommaren, då är det ju som över. Så därför börjar jag idag med de jag hittills lyssnat på och sedan uppdaterar jag det här inlägget varje gång jag lyssnar på någon ny. MEN, jag ändrar också datumet varje gång jag uppdaterar inlägget, till det datumet jag uppdaterat inlägget, men alltid kl 7. Så då hamnar det troligtvis alltid näst överst. Tror på det upplägget!! 

Jag har lyssnat på dem i ordning, men inte lyssnat på alla. 

Rickard Söderberg - väldigt bra första halvan, lite sämre andra halvan, men verkligen värt att lyssna på! Ok musik. 

Sarah Sjöström - ganska bra. För mycket upprepningar för min smak. Vissa riktigt bra delar. Intressant men inte riktigt min smak. Bra musik!

Per Gessle - för det första: vad tusan har han för dialekt?? Trodde inte det var han när han började prata! Det var sådär, men ville lyssna klart (brukar stänga av om det är dåligt). Ganska bra musik. 

Michael Nyqvist (repris från 2007) - otroligt bra! Det rekommenderar jag verkligen att lyssna på. Otroligt bra röst och ett sommarprat man verkligen fastnade i. Bra musik (men förkortad). 

Dagny Carlsson - väldigt bra! Otroligt intressant. Hon har en gammal, lite klen röst (men hon är ju 105 år!) och musiken var nästan lika gammal, men annars var det verkligen jättebra! 

William Spetz - väldigt bra! Blandat mellan humoristiskt och allvarligt. Man blir verkligen rörd och sympatisk mot denna härliga kille. Inte sett/hört mycket av honom förr, men kommer definitivt hålla koll på honom framöver. Bra musik också!

Tove Lo - fängslande, är nog rätt ord. Var egentligen inte sugen att lyssna på någon sommarpratare så tänkte att jag skulle byta till Spotify om de var dåligt. 1,5 timme senare inser jag att jag lyssnat igenom hela. Det var ett sommarprat helt i min smak, dvs händelser i personens liv som definierat vem man är. Jag gillar såna sommarprat! Så jag gillade detta sommarprat!

Linnéa Claeson - väldigt bra! Otroligt fängslande och välskrivet. Genomtänkt med en härlig blandning av humor och allvar. Jättebra musik, bra låtar och där många passade perfekt i sammanhanget. Kanske årets bästa sommarprat. 

Moa Herngren - ett sånt sommarprat som jag gillar, relationer och händelser som format en som människa. Jag blev berörd av det här sommarpratet och funderade efteråt väldigt mycket. Så ja, det var bra. Ganska bra musik men också ganska mycket musik.

Lisa Ekdahl - väldigt speciellt. Men det kanske inte är så konstigt då hon är väldigt speciell som person. Det som var bra var att man fick lära känna henne bättre. Att man insåg att hon är en cool och klok människa. Men det fanns också vissa delar som inte var lika bra och musiken var inte heller min smak. Men värt att lyssna på!

Fredrik Backman - ett bra sommarprat som ligger mig varmt om hjärtat. Kände väl igen mig i många saker och kunde verkligen relatera. Ett sommarprat som betyder mycket för mig, men som andra kanske förkastar helt. Beror helt på vilka referenser man har. Som han själv sa, ganska speciell musik, men det mesta föll i min smak.

Aron Anderson - detta är årets bästa sommarprat! (Törs nog säga det då jag har väldigt få sommarprat kvar som jag vill lyssna på. Egentligen bara MB. Har kommit ur sommar-mode:t så blir nog inte att jag kollar igenom alla sommarprat en gång till för att se om det inte är någon mer jag borde lyssna på. Men man ska aldrig säga aldrig.) Åter till Aron Anderson! En fantastisk sommarpratare. Skön röst att lyssna på. En story som talar för sig själv. Erfarenheter av stor betydelse. Jag skrattade och grät igenom det här sommarpratet. Bra musik var det också. Lyssna på detta!!

Kommentera här: