Undersöka något nytt

2014-07-21 17:11:15
 
Idag blev det 2,5 timme hos min mentala tränare Å. Dels för att det var längesen och dels för att det fanns mycket att jobba med. Jag berättade om hur bra säsongen hade slutat och hur fel det blev med landslagen och byte av tränare. 
 
Jag har enormt förtroende för Å och när hon säger att något är problemet så vet jag att hon har rätt. Idag konstaterade hon det som jag länge funderat på, att skidskytte-träning inte fungerar för mig. Med skidskytte-träning menar jag den träning som Pichler förde in i Sverige, med 40km A2 och 8x8 minuter A3, typ. Å förespråkar typ 4x4 min A3-A3+. Stort spann mellan A1 och A3. Långa lugna pass med typ 130 i puls. Och 3-5 A3-pass i veckan, med en intervalltid på 10-25 minuter. 
 
Jag har funderat såå mycket på min träning fram och tillbaka och jag hade bestämt att ge skidskytte-träningen ett år till. Nu tvivlar jag. Jag tror helt och fullt att den träning som Å tror på skulle fungera underbart bra för mig. 
 
Jag vet inte ens varför jag måste argumentera mot mig själv att gå över på "längd-träning" som jag kallar det. 
 
Men någon del av min funderar över om jag är redo. Har jag den träningsbakgrund som behövs för att gå över på korta intervaller? Klarar jag mig utan långa tröskelpass? Hur kommer jag klara mig utan A2, som varit en stor kär del av min träning? 
 
Jag vill diskutera detta med ett antal människor som jag litar på. Men i slutändan är det ändå mitt beslut. Jag har egentligen redan fattat mitt beslut, ändå vill jag inte släppa det som varit. 
 
Jag måste göra det jag tror på. Jag ska göra det jag tror på! 
 
Det jag tror på är inte exakt det som Å beskrev, men det är långt ifrån Pichler. Någon stans mitt emellan. 
 
Jag är nog min bästa tränare ändå. Jag klarar mig inte själv, men jag är grym på att tänka själv. Om jag får säga det själv. 

Kommentera här: