Testledare är kul!

Idag körde vi första testet på den studie som ligger till grund för min C-uppsats! Och det var så otroligt kul!! 


Studien går alltså ut på att våra försökspersoner åker två skidskyttetävlingar (sprint) med 2-3 dagars mellanrum, den ena tävlingen med gevär på ryggen och den andra tävlingen utan gevär. Man kommer att köra med en bärbar syreupptagningsmätare och en 3D-dräkt där man fäster mätpunkter på kroppen för att få en bild av rörelsemönstret. Man åker också med pulsband och under de simulerade skjutningarna (man kan inte skjuta med den utrustning man bär) så tar vi laktatprov. Vi tar även vilolaktat och laktat 2 min efter målgång. 

Jag kommer i min C-uppsats att analysera de fysiologiska faktorerna, dvs syreupptag, puls och laktat. 

Idag körde vi alltså första testet med första försökspersonen. Och allting under testet gick bra! Inte fått alla siffror än men tror att all data ska ha kommit in som den ska. Jag gjorde bra laktatprov också, det har jag varit nervös för. Men nu tar vi laktat i fingret, från början sa vi att vi skulle ta i örat, men det rinner för dåligt. Gjorde proven på 40 resp 34 sekunder, vilket motsvarar två lite långsamma skjutningar. Men det blåste ju en del idag så kan ha varit därför...hehe... 

Det känns i alla fall otroligt bra att vara igång! Jag har varit så stressad över detta fram tills idag men nu kan jag slappna av. Och att jag dessutom tyckte det var så roligt att jag inte alls kommer ha några problem att prioritera dessa tester framöver. För det kommer krävas en del tid men när det är kul så tar det inte så mycket energi. Nästa test på torsdag! Ser fram emot det, hehe. 

Kommentera här: