Isbana

Idag när jag kom upp till stadion var det skridskobana där. Helt sjukt hur mycket det milda vädret tagit på snön!! Men det blir väl så när det är varmt OCH blåser. Som att stå med en hårfön på snön, som en norsk ledare sa inför norska längdpremiären på Beitostølen förra vintern, tror jag.
 
De hade inte pistat idag så det var verkligen isbana på stadion. Det var bättre förhållanden uppe på motionskonstsnöspåret, men ändå inte bra. 
 
Fick planera om och började med enbart skytte. Bytte till mina dubbskor och det var otroligt skönt! Jag körde lite WC, men bara mot mig själv då alla andra hade pjäxor och inte ville gå runt på isen. Körde sprint-distans-sprint-distans, som vi ska köra i helgen. Det är ju individuella starter så det spelade ingen större roll att jag bara körde mot mig själv. Sköt 01 0000 gånger två. Ja, skjuter jag så i helgen så är jag väldigt nöjd med mig själv! Det var inte jättelätta förhållanden, skyller åtminstone första bommen på vinden...eller koncentrationen...kanske... 
 
Efter det bytte jag till pjäxor och läste in geväret i bilen och sen åkte jag upp på Björnberget och snurrade runt där och runt slalombacken där förhållandena var helt okej. Jag hade ett impulspass planerat och hittade tre ställen där det var bra, ett ställe för tvåan, ett för trean och ett för fyran. Så körde två varv runt Björnberget med en impuls på tvåan och en på trean och sedan ett varv runt slalombacken med en impuls på fyran. Blev 2-7 minuters vila mellan impulserna. Det blev rätt korta impulser, åtminstone på tvåan och trean, då jag avslutade impulsen om jag tappade greppet med skidorna, dvs åkte på en isfläck. Men på fyran var det bra en längre bit så de impulserna blev "normal" längd. De andra låg runt 7 sekunder, lite kortare än normalt. Jag körde 10 impulser och kände mig väldigt pigg på dem. Var rapp i rörelserna. Men det var svårt att känna efter då man mestadels fick åka och spänna sig. 
 
Jag är i alla fall väldigt glad att jag inte har särskilt mycket träning planerad den här veckan. Men om det inte blir bättre tills nästa vecka måste jag ta en ordentlig funderare om jag kan vara kvar i stan. Ska nämligen träna en del nästa vecka då dets är lite tävlingsfritt framöver.

Kommentera här: