10/10

Under gårdagens första pass slogs jag av en tanke. Om man slår ihop skidåkning och skytte så var nog helgens tävlingar 10/10 på formskalan. Jag har varit i bättre åkform (Obertilliach 2013) men då var skyttet sämre. Jag har även varit i bättre skjutform men då sämre åkform. Men om man slår ihop skidåkning och skytte, som man ju faktiskt gör i sporten skidskytte, så har jag nog aldrig varit i bättre form. När man pratar om "formen" så pratar man ju oftast om åkformen. Så det var nog därför det tog ett tag för mig att komma till den insikten. En väldigt härlig insikt alltså! Att känna att man är i sitt livs form.
 
Men jag vill ändå poängtera att det är mitt hittills bästa form. För som sagt, jag har varit i bättre åkform OCH jag har varit i bättre skjutform. Det är den totala formen som är bäst hittills. Men då vet jag ju att om jag når upp till 10/10 i både åkning och skytte samtidigt, DÅ når jag en ännu bättre form än i helgen. För både skytte och åkning har i helgen varit typ 9/10. 
 
Och jag räknar alltid 10 som det bästa jag nånsin varit med om. Det betyder att den kommer ändras om jag t.ex. skulle känna mig i bättre åkform än Obertilliach 2013. Då kommer ju Obertilliach "bara" vara 9/10. För jag vet att jag kan nå en bättre form än Obertilliach 2013. Men det ska MYCKET till, för där var jag verkligen i kanonform. Hade ju 25:e åktid den dagen jag kände mig som sämst. Och då tävlade jag mot Dahlmeier, Preuss, Hauser, Chevalier m.fl. 
 
Så nu njuter jag lite över att jag nått 10/10 på formskalan. Men ser ändå lite fram emot kommande tävlingar då jag tror att jag har ännu lite mer att plocka fram innan säsongen är över. 
 
Jag njuter även av vetskapen att det jag gjort under träningsåret har varit riktigt bra. Jag är trygg i den träning jag genomför och jag vet att den gör mig till en bättre skidskytt. Vem vet vad ett år till med den här träningen kan göra. Eller två. Eller fem år.

Kommentera här: