Idrottsfysilogi 2

Det är vad jag läser just nu. Som sagt väldigt intressanta kurser på magisterprogrammet i Idrottsvetenskap på MIUN. Vi har haft några riktigt bra föreläsningar om just idrottsfysiologi, olika processer i kroppen i samband med träning och tävling. Väldigt intressant. 

Det har dock varit en mycket intensivare kurs än Testmetodik 2. Det är som inga större examinationsuppgifter i den här kursen utan ett av momenten är diskussioner om föreläsningarna. Eller rättare sagt, diskussioner om artiklar om föreläsningarna. Typ. Och som jag nämnt tidigare så har jag verkligen haft problem med dessa artiklar. Inte bara den första utan flera på rad nu. Verkligen drygt. 

Jag är ju ambitiös och vill göra allting bra så det blir som en inre stress när jag behöver lägga ner så mycket mer tid än vad jag önskar på uppgifter som egentligen känns väldigt simpla. 

Men jag har kommit fram till en sak. Och det är att det inte är hela världen om jag inte hänger med i kursens tempo (som är väsentligt högre än förra kursen, den gick very smooth så att säga). För jag måste nämligen läsa denna kurs även nästa år. 

Detta för att den obligatoriska träffen i Östersund är samtidigt som Swecupen i Idre nästa helg. Och för att bli godkänd på kursen så måste man delta på den obligatoriska helgen. Minst 75% i alla fall och finns inga kompletteringsuppgifter. Jag har ingen möjlighet att delta på 75% av undervisningen nästa helg (vilket är rätt tråkigt då jag har hört rykten om allt roligt de ska hitta på...) men hoppas att det blir lika roligt nästa år (och att jag inte tävlar den helgen också!) 

Alltså kan jag ägna den här perioden nästa år åt kompletteringar om det skulle bli så att jag inte hänger med i de diskussioner som krävs för att bli godkänd på det momentet. För jag ska ju ändå färdigställa kursen nästa år. 

Hoppas att den insikten får mig att slappna av lite i skol-väg. Jag behöver verkligen inte någon skol-stress just nu. 

Kommentera här: