Styrketräning med OLT

Nu har vi kommit fram till tisdag förmiddag i min berättelse om vad som händer i mitt liv. Som jag sa till Astrid idag när hon frågade om jag var återhämtad efter helgen: "jag har inte haft en lugn stund sen jag gick i mål på distansen i söndags, sovit dåligt har jag gjort också". Fast i natt sov jag skönt. Låg för första natten på tre dygn inte vaken mellan 4-5. Bara en sån sak. 


Teamet hade tema styrketräning i tisdags. Först föreläsning på Olympiatoppen och sedan genomgång av styrkeövningar. Vi var där drygt fyra timmar (hunger har också varit en återkommande faktor de här intensiva dagarna, och brist på mat-planering. Hönan eller ägget?) 

Styrketräning har varit det största frågetecknet i min träning de sista två åren och jag var väldigt spänd på vad OLT hade att säga i frågan. Kändes väldigt bra efteråt, de har samma filosofi som mig. "Träna det du behöver träna på". För min del har jag absolut inget behov av att lägga på mig mer muskler. Utan snarare bli bättre på att använda de muskler jag redan har på ett bättre sätt. Fick en hel del ny inspiration, både i teori och praktik. 

Tar med mig några nya övningar som ska ersätta några gamla favoriter. Jag är sån som gärna fortsätter med favoritövningar i många, många år, just för att det är favoritövningar. Men det blir liksom inte lika effektivt som att byta övningar. Så har fått tips på nya övningar som tränar samma muskler men som kan ge en kick i och med att det är en ny övning. Det var superbra att alla övningar vi gick igenom verkligen var skid-specifika. 

Tar också med mig en viktig sak, som jag egentligen redan vet, men som jag behövde påminnas om. Att verkligen koppla styrketräningen till skidtekniken. Som jag gjorde med knästyrkeövningen. Ska så fort som möjligt försöka få till ett teknikpass med coach så jag kan få se och höra vart jag behöver bli starkare. Tills dess kör jag allmänna skidspecifika övningar. 

Kommer inte förändra mitt styrkeupplägg, jag tror fortfarande det passar mig bäst. Men kommer ändra övningarna så styrkepasset blir 100% fokuserat på mig och mina svagheter. Ta bort alla generella övningar. 100% fokus på MIG. 

För övrigt så går träningen TUNGT med stora bokstäver. Så behöver jag inte säga något mer om det. Imorgon tar jag en VILODAG med stora bokstäver. Behöver en VILODAG med stora bokstäver. Inte en "vilodag" som i måndags. Det är verkligen skillnad på vila och vila!

Kommentera här: