Skytteträning 2017

De senaste åren har jag alltid haft en glasklar plan på hur jag vill genomföra min skytteträning. Basisskytte och precision maj-juni, börja komba i juli. Sakta trappa upp intensitet inför rull-SM, sedan tillbaka till basis i september och trappa upp igen inför säsongsstarten. 
 
I år tänker jag helt annorlunda. Dels för att jag anser att jag har en otroligt bra bas redan men behöver jobba betydligt mer med högintensiv kombträning än förra året. Jag vill också komma igång tidigare med komb och snabbskytte då planen är att vara med på Blink i slutet av juli. Vet att när det var Blink förra året (och jag satt i soffan och kollade) så tänkte jag att jag är verkligen inte redo för det skytte som krävs där. I år vill jag vara det! 
 
En annan anledning till att jag inte riktigt kunnat planera min skytteträning (medan den fysiska träningen har varit planerad i flera veckor!) är att jag ska få ny stock. Och jag vet inte exakt när jag får den. Och jag känner att det är inte jättestor idé att börja med grundträning med min gamla stock, även om den nya kommer se nästan exakt likadan ut (men förhoppningsvis 200g lättare). Jag är faktiskt sugen att starta skytteträningen 2017 som jag avslutade den 2016. Men jag vet inte om jag ska det... Jag vet inte om jag ska börja komba redan i maj (!?). Det känns himla konstigt faktiskt. Nej, det skippar jag. Däremot kommer jag redan nu börja jobba med hastighet. För det kommer inte vara någon skillnad på den gamla och den nya stocken. Och så finns det annan grundträning jag kan göra som inte heller påverkas av vilken stock jag skjuter med. Avfyrings- och efterriktningsövningar bland annat. Och så kommer jag såklart köra precision med jämna mellanrum, som vanligt. Men blir nog inte lika mycket precision i år som förra året. Det är något som jag har nått en bra nivå på, som jag inte behöver höja utan bara upprätthålla på ett bra sätt. 
 
I år ska jag jobba på att förbättra mina svagheter och upprätthålla mina styrkor i skyttet. Det är ju en väldigt bra plan om jag får säga det själv! Se där, jag visste väl att det skulle lösa sig bara jag fick skriva av mig lite. Som vanligt när det gäller mina bekymmer. De är alltid hälften så stora efter ett blogginlägg.
 
Sickan har en plan!

Kommentera här: