Bästa peston

Igår kväll gjorde jag en helt perfekt pesto! Jag såg det redan när jag mixat klart basilikan mm, att det här var en ny nivå! Fick sedan till den perfekta konsistensen och smaken var perfekt! 
 
Receptet har jag fått från farmor, men som vanligt, ändrat lite grann...
 
1 kruka basilika
2 msk pinjenötter
1 vitlöksklyfta
en nypa salt
50 g riven parmesanost
knappt 1 dl olivolja
 
1. Rosta pinjenötterna lätt i en torr gjutjärnspanna 
2. Skölj basilikabladen och lägg dem i en bunke
3. Grovhacka vitlöken och lägg den i bunken
4. Ha i salt och pinjenötter i bunken och mixa med mixerstav tills det är en jämn pasta
5. Varva parmesanost och olivolja, lite i taget och blanda tills peston får önskad konsistens
 
Jag brukar frysa in den peston jag inte äter inom 2 dagar, perfekt att ha i frysen där den håller länge och man bara kan ta upp när man behöver.

Kommentera här: