Recovery smoothie

Idag fick jag äntligen njuta av vackert väder runt Byneset. Fast måste erkänna att det nästan inte spelar någon roll vad det är för väder...det är lika fint ändå! Men kunde njuta idag, av utsikten och vädret och så vidare. Kände mig trött innan passet men väl ute så gick det bra. Hade inga problem att hålla pulsen, vilket jag brukar ha när jag är sliten. Så sliten är jag tydligen inte. Vet dock inte om det var ett jättegott tecken att pulsen inte gick ner nedför heller? På dagens 4h-pass hade jag mindre än 2 minuter under I1-zonen. Det händer i stort sett aldrig på mina rullskidpass. Men mina 3:or rullade trögt idag så fick staka utför nästan alla backar. Kanske var därför. Eller så är jag sliten trots allt. Kroppen kändes som varken bra eller dålig. Riktigt trött sista 1,5 timmen i alla fall så då var det skönt att inte behöva slita ut sig för att hålla bra puls. Trött trots att jag käkade en energibar och drack sportdryck var 10:e minut sista timmen. Hatade mig själv när jag efter 3,37 tog en omväg hem för att jag kom till rondellen där det är 15 minuter hem. Hatade mig själv ännu mer 2 minuter senare när jag insåg att det var nästa rondell som det var 15 min kvar hem. Men älskade livet igen när jag åkte förbi Shell efter 3:54:52, därifrån är det 5 min kvar hem. 14 sekunder för kort idag men det var inte läge att ta ett extra varv runt parkeringen. Speciellt inte när jag upptäckte att jag glömde lägga ifrån mig stavarna och var påväg att gå in med dem. Fick vända och lägga dem i bilen...

Idag har jag också följt ett av mina råd till mig själv i kostregistreringsanalysen. Det blev nämligen smoothie som återhämtningsmål efter första passet. Rättare sagt: dagens enda pass. Då är det i och för sig inte lika viktigt med ett ordentligt återhämtningsmål men det fungerade ju också som ett test: orkar jag lunch efter ett större mellanmål? Svar: ja. Grovt räknat så innehöll min smoothie med mjölk, kvarg, blåbär, kiwi, havregryn och honung: 320 kcal, 47g kolhydrater och 11g protein. Inte riktigt så mycket som jag egentligen skulle behöva... Men tror fan det slank ner en snickers också vilket adderar 17g kolhydrater och 4g protein. Och då är det fullt godkänt. Och som sagt, jag orkade äta lunch en timme senare. Var mycket mer mätt än normalt, knappt att jag orkade trycka en snickers, men det kanske är ett tecken på att jag annars äter för lite lunch? Enligt kostregistreringen åt jag ju tillräckligt totalt sett, men det kanske är alla snickers som gör det?

I vilket fall härligt att jag kan äta ett större och bättre återhämtningsmål efter första passet. Ett steg i rätt riktning. Risken finns att jag kommer ha svårt att variera mig. Och tror jag kommer tröttna om jag dricker samma smoothie varje dag. Men får se det som en kul utmaning att köpa mer frukt och göra smoothie på. Jag har ju flera olika favoriter redan. Får helt enkelt se till att köpa ingredienser till dem! Mango/apelsin är svårslagen. Men äpple/hallon kommer nog strax bakom.

Om någon har något bra tips på goda smoothies så tar jag tacksamt emot det!

Kommentera här: