Race i Meråker

Denna dag blev inte alls som jag hade tänkt mig. Klockan ringde 06.00 och en timme senare styrde jag bilen mot Meråker. Gunhild hade blivit inbjuden till race med juniorlandslaget och jag fick också hänga på. Riktigt kul!

När vi kom fram konstaterade vi att det såg lite halt ut på rullskidbanan. Igår var det mycket varmare än tidigare och det var säkert därför de trodde vi skulle kunna starta vid 9-10 idag. Men det kunde vi inte. Inte heller en timme senare. Med klockan 11 blev det inskjutning, även om det fortfarande var halt på delar av banan, men inte så mycket att det inte gick att köra.

Blev alltså en speciell uppladdning, men som tränaren sa: det är bra att träna på det här! Jag minns inte senast jag var med om att en skidskyttetävling blev framflyttad så det var som sagt bra att träna på det.

I och med att det var osäkert in i det sista om det skulle gå att åka så blev inskjutningen lite speciell. Sköt in som en vanlig träning och inte som till en tävling. Vet inte om det kan ha påverkat, det borde ju inte gjort det eftersom det alltid funkar på träning...

Men skyttet var bedrövligt idag. 3220. Och jag kan inte sätta fingret på exakt vad det var som gick fel. Inte i liggande i alla fall. I stående gick det lite snett när jag sköt på liggprick och trots att det kändes som träff så ramlade inte första pricken och kom ur rytm osv efter det. Sista stå var lika säker som vanligt och dessutom extremt snabb (hoppas få se skjuttiden!) Så mitt stående skytte är jag lika trygg med som vanligt. Ska bara se till att skjuta på ståprick... (Hade alltså 2 vita skott i första stå, 3 bom på liggprick.) Men mitt liggande skytte är jag inte säker på vad som gick fel. Kände mig fokuserad så tror inte det var det. Det var en tuff ingång till stadion, liknande Sollefteå. Plus att man kom in på bana 1 och fick leka vänsterskytt för att komma i och ur ställning. Det kan ha stört lite, men tror ändå inte det var det som var felet. Största felet tror jag låg i att jag skakade. Precis som jag gjorde när jag började komba på hårda pass i juli. De framsteg jag gjort sen dess kändes nu som bortblåsta. Vart tog mina 95% träff vägen? Det som kändes som det var omöjligt att bomma i ligg alldeles nyss. Nu var det ju då tre kant ut, men fortfarande två klara bom. Nej, jag får gå tillbaka och se vad jag har gjort för att få liggskyttet att fungera och så får jag jobba på det.

Åkningen kändes ganska bra. Planen var från början att öppna kontrollerat och öka eftersom. Men när det var så halt på vissa delar av banan så ändrade jag min plan till att gå hårt där det var fint och ta det lugnt där det var halt. Vilket innebar att jag öppnade stenhårt, tog det lugnt nedför långa backen (vi åkte en speciell bana, först ett kuperat varv på ca 1km, sen nedför ca 1km och så uppför ca 1km, vartannat varv bara den första rundan och varv 1, 3 och 5 hela rundan). Och sen gick jag hårt uppför, förutom sista biten in mot skjutning. Andra varvet var ju kort, bara att kötta, tog det lugnt in mot skjutning. Tredje varvet öppnade jag hårt men kände då i långbacken att jag inte riktigt hade samma tryck. Jag orkade fortfarande gå på, men inte med samma tryck som första varvet. Fjärde varvet kort och sista varvet gick bra fram till långbacken. Lite samma känsla som tredje varvet, jag saknade det sista trycket. Längtade bara tills backen skulle vara slut. Blev besviken efter varje kurva jag såg att den fortsatte. Förutom när vi kom in på korta rundan, då visste jag att det inte var långt kvar och jag kunde spurta. Dock låg mållinjen rätt före en nedförsbacke så jag vågade inte spurta totalt för jag orkade inte åka ner och sen upp, åkte ut i gräset.

Sammanfattningsvis så känner jag mig stark men saknar spurtvarvs-Anna. Hade gärna sett att jag fått bättre svar från dagens race men får tänka på att jag har tränat mycket med en halvdan känsla den senaste tiden. Det är inte nu jag ska vara i form utan jag får lita på att min plan håller och att när jag släpper upp träningen så kommer det gå bättre.

Men jag är jättebesviken på skyttet. Men räknar jag på min totala skjutprocent under sommarens race så var den jättebra innan dagens race och är fortfarande godkänd. Och en dålig dag på jobbet måste man väl få ha? Tror ändå att jag har en bra grundkapacitet (ja, det visar ju mina skjutprocent på) och att det troligtvis var en engångsföreteelse att det gick så bedrövligt idag.

Känns i alla fall som att den plan jag gjort upp inför säsongsstarten är korrekt och jag hoppas och tror att den kan göra att de sista pusselbitarna faller på plats så att jag kan tävla och vara nöjd.

Ja, det var min upplevelse av racet. I jämförelse med de andra så väntar jag på analyslistan. Det jag vet är att mina bom gjorde att jag rasade en del från min andraplats i åktid (totaltid). Vet också att jag tappade mycket tid på framförallt första liggskyttet. Så den rena åktiden har jag inte koll på. Hade nog velat haft bästa åktid trots att det är färska JVM-medaljörer jag körde mot. Jag är ju ändå fem år äldre.

För övrigt så verkar Meråker vara en riktigt fin plats att träna på. Och vilken skillnad mot i Sverige, jag menar, de hade praktisk taget rullskidbana och skjutvall på skolgården. Sjukt.

Kommentera här: