Analys

Det blev en lugn löptur i morse. Kroppen känns lite sliten. Kändes sådär att springa och hade låg puls. Mycket lägre än jag brukar ha på förmiddagspass löpning. Då brukar det normalt vara svårt att hålla nere pulsen på I1. Idag fick jag ibland springa på lite för att pulsen var under I1. Brukar normalt sett vara ett tecken på att jag är lite sliten. Jag vet inte om jag är sliten efter gårdagens race eller om jag är allmänt sliten, det visar nog sig. Har inga planer på att ändra om i träningsplaneringen, men kommer nog lyssna på kroppen lite extra. 
 
När jag kom hem hade analysen från igår kommit. Lite coolt, det var en forskare från Olympiatoppen där och vi körde med gps-klockor som han sen analyserade datat ifrån. Dvs att analysen var från alla varv, alla partier. Hastighetsregistrering varje sekund. Gav en otroligt bra bild över vilka partier man gick bra eller dåligt jämfört med sig själv på alla varv och de andra tjejerna. Riktigt coolt. 
 
Vad kunde jag läsa ut från analysen då? Jo, att jag tappar ungefär lika mycket på alla partier, dvs uppför, nedför och på platten. På andra rundan tappade jag mer uppför och på sista rundan så tappade jag mer på platten men mindre uppför. Jämfört med de andra då... Eftersom jag la upp loppet utifrån förutsättningarna, typ att jag tog det lugnt där det var halt, så förutsätter ju det att de andra också lagt upp loppet på det sättet. Men jag tror faktiskt de flesta tog det lugnt utför igår. Hade dock varit väldigt intressant att få vara med på det här under en tävling på vintern också. Ska se om det är möjligt! 
 
Annars så stämde analysen ganska överens med min känsla. Det fanns partier som jag kände mig väldigt stark på och där ser man att jag tar in på hon som åkte bäst. Det enda som inte stämde överens med min känsla är sista backen på spurtvarvet. Där hade ju jag önskat att jag hade bättre tryck. Men analysen säger att jag gick bäst uppför sista backen! Med två sekunders marginal. Och det visade sig att mitt sistavarv gick fortare än mitt förstavarv, det trodde jag inte. Sistavarvet gick 2 sekunder fortare än första och 14 sekunder fortare än tredje. Mellan mitt andra och fjärde varv skilde det mindre än en sekund, men efter halva varvet så var jag 2 sekunder bättre på fjärde varvet än på andra... 
 
Så, vad har jag för analys totalt sett då? Jo, att jag gjorde ett ganska jämnt lopp trots att det kändes som jag startade för hårt. Det känns väldigt bra att kunna göra ett så pass jämnt och stabilt lopp! Det var tredje rundan som var en liten dipp, men 14 sekunder känns inte mycket ändå på 2,8km (korta rundan var 0,9km). Mellan de andra fyra rundorna diffade det ju 1-2 sekunder bara! Det betyder att jag klarar av en stenhård öppning. Men för känslans skull så tror jag ändå att jag inte ska öppna stenhårt. Det är nog mer en mental grej än fysisk faktiskt. Om jag öppnar "hårt" bara så tror jag att jag ändå kommer hålla en bra fart, jag är ju liksom en snabb och explosiv åkare och öppnar oftast bra, men att jag kanske kommer behålla känslan av att ha tryck hela vägen. Och kanske kan undvika den dipp jag hade på tredje varvet. Jag brukar oftast ha en dipp på tredje, men oftast fjärde varvet. Och då kunna komma till spurtvarvet med känslan att jag har tryck kvar! 
 
Otroligt bra att jag fick göra den här analysen och kunna se hur jag kör ett lopp och hur jag borde köra ett lopp. En fantastisk möjlighet som jag är så glad att jag fick och tog! Jag känner mig också mer nöjd med loppet såhär efter att ha sett analysen. Speciellt spurtvarvet som jag trodde var så dåligt (okej, platten på spurtvarvet var inte bra). 
 
Sen gjorde jag lite egna beräkningar på åk- och skjuttider. Jag var hela 1:13 efter i range time. (Dock inte sämst!) Vilket innebar att jag knappade in 23 sekunder i ren åktid. Fortfarande andra åktid och utökade försprånget till flera bakom mig. Hon som startade före mig hade snabbast skjuttid, vilket förklarar varför jag inte såg henne efter att nästan ha åkt ikapp henne på första varvet och sedan varit bara 2 sekunder före henne i totaltid. Men det var alltså 1:13 i skjuttid som gjorde att hon drog ifrån mig där emellan. Ja, jag sköt ju extremt dåligt och när jag börjar en serie dåligt så blir jag ofta passiv för att försöka träffa. Nej, jag glömmer skyttet från igår och fokuserar på åkningen. Som ju var rätt bra ändå. Mycket positivt att ta med mig. Trots att jag känner mig sliten... Eller blev jag sliten av gårdagens tuffa lopp? Hmm...

Kommentera här: