Hardkomb

I5 stod på programmet idag. Jag var väldigt spänd på hur det skulle gå med tanke på hur kroppen känts den här veckan, men idag var veckans näst bästa pass (efter hurtigheten i tisdags). Bra mycket bättre än intervallpasset i torsdags! Men fortfarande inte bra. Men helt okej. Det var otroligt tungfört idag med runt nollan samtidigt som det vräkte ner snö under större delen av passet. Ibland var det dock helt uppehåll, sen började det vräka ner igen. Spännade väder här i Trøndelag! 
 
Skyttet gick lika dåligt som i helgen. Det är något som går fel när jag kör hårt och kombar. Analyserade lite efter passet och kom fram till två saker. Dels att jag är otroligt nöjd med den höga nivå jag haft på precision (503 i snitt) och på lugna kombpass (92% träff på A1). Det visar att jag äntligen har nått upp till den höga nivå som jag vill ha som grund. Det är jag trygg med. Men på de hårda passen så blandar jag och ger litegrann. Ibland går det väldigt bra och ibland går det väldigt dåligt. Jag kom på att förra året körde jag många fler hårda pass än vad jag har gjort i år, vilket också resulterade i mer skytte med hög puls. Kanske är det därför som jag sliter med skyttet på de hårda passen just nu. Jag vet ju också att statistiskt sett så skjuter jag bättre och bättre under hela året, kanske beror det på att jag blir mer och mer van att skjuta med högre belastning? 
 
Jag kommer i alla fall ta med mig den här insikten inför nästa säsong. Försöka köra mer "hardkomb" (som de säger här i Norge) och tidigare. Är ju sugen att köra Blink nästa år så då lär jag vara redo redan i slutet på juli. Jag har ju kört väldigt periodiserad skytteträning i år, börjat lugnt och medodiskt och sakta snäppat upp både intensitet och hastighet. Men känns som att med den stabila grund jag haft de senaste åren, med väldigt få förändringar i skjutställning och genomförande på vallen, kanske jag inte behöver lika mycket grundträning utan det kanske är passen med hög hastighet och hård belastning som jag ska lägga fokus på? 

Eller så är det bara så att eftersom det varit vindstilla på veckans lugna pass så har jag skjutit bra på dem och när det har blåst på de hårda passen har jag skjutit dåligt. Jag kanske inte ska analysera så jävla mycket? 

Kommentera här: