Styrketräning

Idag har jag bara ett pass på programmet. Har varit en väldigt chill vecka, sen jag kom hem från Mallis. Men det har nog varit nyttigt, jag har fått återhämta mig och tagit vara på träningen jag gjorde där. Men nu ska jag träna lite mer den här veckan, även om jag inte har planerat så mycket träning nu under maj och juni när jag måste pussla ihop träningen med praktiken. Men det har inte varit några problem alls, har hittat en perfekt balans mellan träning och praktik. Kommer bli mycket mer mängd i min träning när jag flyttar till Trondheim och inte har något alls att göra förutom träningen. Plus att jag ska ta bort styrketräningen då. Så då blir det ännu mer tid och ork till mängdträning. 
 
Men idag var det styrketräning som stod på programmet. Har kört tre gånger i veckan sen i maj, förutom på Mallis, uppbyggnadsstyrka som jag vill klara mig på resten av året. Har insett att det är inte min styrka som begränsar mig i skidåkningen utan min kondition. Så då vill jag lägga fokus på att förbättra konditionen. Vissa hävdar att styrketräning hämmar konditionsträning, alla är inte eniga om det, men jag vill fokusera på att förbättra min kondition och kommer underhålla min styrka med grenspecifik styrka, powerträning och självklart rörlighet/stabilitet. Mot säsong kommer jag lägga in explosiv styrka för att förbättra styrkan men framförallt nervhastighet. Jag har kört så otroligt mycket hård styrketräning i så många år nu, och det är uppenbart att det inte hjälper mig att bli riktigt bra på att åka skidor snabbt. Så jag vill lägga tid på andra saker.
 
Men jag gillar verkligen mitt nuvarande styrketräningspass med fokus uppbyggnad. Det var Marcus som gjorde det efter min screening och det är också han som jag har pratat mest styrketräning med, han tycker jag gör rätt när jag vill prova det här upplägget och det betyder mycket att ha han bakom mitt beslut. Kommer be honom om hjälp att utforma min powerträning och explosiva styrketräning och hoppas och tror att han vill fortsätta hjälpa mig! 
 
Känner att jag utvecklas av den här styrketräningen, ser det framförallt på hur jag ökar vikter och belastning och genomför övningarna bättre och bättre för varje vecka, ibland ser jag förbättring bara mellan varje pass! Så skönt! Däremot...helvetesbandet...vi är inte alls lika bra kompisar som det verkar vara med andra...om jag säger så. Det kanske ni fattade redan när jag sa "helvetesbandet". Men jag jobbar på att förbättra våran vänskap och jag vet att bandet och min höft kommer bra överens, och jag står som precis mitt emellan, så jag måste liksom verkligen jobba för att komma överens med båda, så att vi fungerar ihop alla tre! Det vore drömmen!

Kommentera här: