Vetenskaplig formtoppning

Idag gjorde jag en preliminär träningsplanering inför SM. Preliminär på så sätt att jag kommer lyssna på kroppen och revidera planen om kroppen säger till och har lagt en reservation för en eventuell hemresa nästa vecka. Planen var ju från början att spendera en vecka i Mora innan avresa till Boden, men eftersom jag var hemma några dagar förra veckan så är den planen inte längre spikad. Jag har vissa saker jag vill göra i Mora, men det är en väldigt lång resa och jag har saker jag vill göra i Trondheim också. Så vi får se. Tar säkert beslutet dagen innan. 
 
Jag har funderat fram och tillbaka på hur jag vill lägga upp träningen och kommit fram till ett beslut. Det blir en medelväg jämfört med vad jag skrev tidigare. Planen var ju från början att träna på den här veckan och halva nästa vecka för att sedan återhämta/formtoppa mig enligt en plan som jag verkligen trodde på. Men så blev jag sjuk (igen) och jag började fundera på att skita i formtoppningen och bara träna på och köra tävlingarna som en del av träningen, inte köra tre 20timmarsveckor på rad direkt, men inte dra ner på träningen förutom precis dagarna innan. 
 
Men det blev alltså ingetdera. Utan jag ska prova på den formtoppning som de vetenskapliga artiklar jag läst säger fungerar. Det är inte den formtoppning som jag tror på, men jag ska prova om det funkar. Det går kort sagt ut på att reducera träningsbelastning och träningsvolym, men behålla intensitet och frekvens. Det som skiljer sig från vad jag tror på, är frekvensen. Vetenskapen säger att man ska behålla minst 80% av träningspassen. Vilket grovt räknat blir från 10-11 till 8-9 pass i veckan. 8-9 pass i veckan, en tävlingsvecka! Det känns jättekonstigt, tycker jag! Jag kör max 7 pass i veckan under tävlingsveckor. MAX! Och då räknar jag jogging efter en tävling som ett pass! 
 
Men det som skrivs i vetenskapliga artiklar lär ju vara sanning, eller hur? Så nu blir det 10 pass denna vecka, 10 pass nästa vecka och 9 pass SM-veckan. Reducerar volymen från 20->14->11 timmar. Så det blir en ganska kraftig reducering ändå, men med bibehållen frekvens. Har ju kanske inte bästa träningsbakgrunden för att dra några stora slutsatser av det här experimentet, men kul att prova i alla fall. Blir ju klart fler timmar nästa vecka och SM-veckan jämfört med ursprungsplanen i alla fall. Om man nu ska haka upp sig på timmar, vilket man lätt gör. Har lärt mig mycket den här sommaren i alla fall som jag tar med mig till nästa träningsår. 
 
En av sakerna är något som jag införde första året jag gjorde egen träningsplanering (säsongen 06-07). Då "ersatte" jag de timmar jag missade pga sjukdom, dvs jag skrev in dem i träningsdagboken fastän jag inte genomfört dem. Idiotiskt, tänkte jag något år senare, men nu tänker jag att det var nog inte så dumt ändå. Alltså, inte att skriva in dem i träningsdagboken, utan att ersätta dem. För då behöver man inte "träna ikapp" de timmar man har missat. Det tror jag är väldigt lätt att försöka göra (jag försökte göra det i Torsby och se vart det ledde). Nej, jag tror jag var något på spåren där back in -o6. Det är något jag kommer ta med mig nästa träningsår. Att "ersätta" träningstimmar. Man får aldrig någon ersättning för de man har missat. Men jag hade vunnit mycket om jag tänkt så för 1,5 vecka sedan. 
 
Men då hade jag inte fått prova en vetenskaplig formtoppning. Det kanske var det som var meningen med att jag blev sjuk? Om det nu är någon mening med allt...

Kommentera här: