Överkroppspass

I morse blev det ett sånt där pass som man i efterhand verkligen kan ta på hur mycket det gav. 
 
Om jag var chockad igår när jag vaknade och kollade termometern så blev jag ännu mer chockad idag när det stod en ynklig femma på utomhustemperaturen (igår 8). Såg ändå en blå himmel bakom träden så körde på shorts. Den blå himmeln blev dock kortvarig och lagom tills inskjutningen var klar så öste regnet ner. Bävade för att ta av mig överdragsbyxorna (som jag tack och lov satt på mig för att ha under inskjutning) och jackan när uppvärmningen var klar. Önskade att jag tagit med västen, som jag funderade på men trodde att det inte skulle behövas. Usch, va kallt det var! 
 
Ett I3 överkroppspass stod på programmet för Team Statkraft och jag hängde på! 6 st 9 minutersintervaller skulle genomföras och passet avslutades som vanligt med hurtigheit. Vi körde en blandning av råstakning, stakning med frånskjut och diastak/Smirredrag (när man diagonalar med armarna men står still med benen). Jag har inte alls kört särskilt mycket diastak (som är ett mycket bättre ord än Smirredrag!) tidigare så det var riktigt jobbigt! Men kände mig även idag oförskämt pigg och kunde genomföra ett riktigt bra pass hela vägen, även om vi körde stakning på rullskidbana, och det är ingen lätt rullskidbana i Saupstad! Men det var dels tack vare att jag fick använda benen i de brantaste backarna. Det var väldigt skönt att göra det, inte bara för att jag slapp stå still (kunde inte åka bakåt idag eftersom jag körde med klassiska skidor, haha), utan även för att jag slapp bli sådär råstum i benen som man kan bli när man bara kör råstakning. Det är ju tydligen så att allt blod samlas i de muskelgrupper som arbetar och därför blir det syrebrist i benen när man stakar och det är inte skönt nånstans. Men idag var alltså ett bra stakpass för min del, kände mig stark genom hela passet, även om jag blev hungrig och lite trött. Det häftigaste av allt var att det var jag som var först på alla intervaller!? Har nog aldrig hänt tidigare på något stakintervallpass, nånsin. Låg i tät hela passet, förutom i början på en intervall när jag var tvungen att kissa i vilan och startade lite bakom, då fick jag jaga ikapp och förbi. Det kändes verkligen som en seger och ett kvitto på att det verkligen går åt rätt håll i min utveckling. Även om jag alltid har tänkt att det är inte stakning jag behöver vara bra på så är det ändå skönt att känna att man utvecklas i allt man gör och att man kan göra saker bra!
 
Något som inte var bra idag var min träffprocent. Har ju fokus hastighet på skjutvallen den här veckan och idag blev det nog för mycket fokus på hastighet och för lite fokus på att träffa, i alla fall under intervallerna. När vi körde impulser så sköt jag lika snabbt men fyra nollor. Landade på 80% totalt idag så ni kan ju räkna ut hur dåligt jag sköt på intervallerna... Så det borde alltså ha varit ansträngningen och pulsen som gjorde att jag bommade på intervallerna idag. Eftersom jag sköt lika snabbt (om inte snabbare) på slutet och då sköt fullt. Fokuset var inte det bästa genom hela passet idag, använde nog mest tankeverksamhet till att staka bra. Och det lyckades jag ju med! Hihi.
 
I eftermiddag blir det en rolig restøkt sammen med Astrid. Ja jo, jag har börjat prata litt norsk. Vissa saker är helt enkelt bedre att sie på norsk. Som t.ex.: idag var det så kallt att jeg må bruke rattvärmen i bilen. Tog lång tid innan jag kom på vad det hette på svenska, haha. Dock är jag inte helt säker på hur man böjer norska verb. Borde läsa en kurs i norska. Och en kurs i norsk geografi. Det tror jag att jag skulle ha nytta av. 
 
På tal om kurser så blir det mest troligt: Idrottens träningslära: kost för prestation jag ska läsa i höst. Har fortfarande kvar min reservplats på mitt förstahandsval men att ytterligare 124 personer ska hoppa av känns mindre troligt...tyvärr. Kursen startar 29 augusti och går på halvfart i 10 veckor. Den är helt på distans. Jag hoppas det blir en bra kurs. Den är ganska lik Nutrition 2 som jag inte orkade läsa klart från programmet. Får se om den kan räknas in i min examen eller om den överlappar Nutition 1. Nutrition 2 var egentligen väldigt intressant men kursupplägget funkade inte för mig så jag orkade helt enkelt inte. Nu hoppas jag lära mig de saker jag borde ha lärt mig (eller kanske kan?) för det är ju väldigt intressant med kost för prestation!

Kommentera här: