Måndag vecka 34

Det har nu blivit vecka 34. Redan, måste jag säga. Vecka 34 betyder rullskidskytte-SM. På torsdag rullar jag in i Sverige och norrut i landet med mål att ta mig till brorsans lägenhet i Luleå där vi bor under helgen. Tävlingarna går i Boden och distans och sprint står på programmet. Har lite blandade känslor inför SM. Främst så ska det bli jättekul att tävla, det är som vanligt spännande att se hur man ligger till med träning och skytte. Man får ett första kvitto på hur man reagerat på sommarträningen. Men jag tror inte jag kommer få så positiva svar från åkningen. Jag har inte haft någon bra träningssommar och jag tror det kommer visa sig. Men jag vet ändå att jag är på rätt väg och tror att det kommer visa sig i november istället! Däremot hoppas jag att få bra svar på skjutvallen, att skyttet fungerar. Och om det inte gör det så får jag bara ta med mig de saker som inte fungerar och jobba med dem i höst. För även om jag tycker det ska bli jättekul att tävla så längtar jag redan tills jag får börja träna igen, på riktigt! 

Träningen just nu är inte mycket att skryta över. Jag har dessutom varit så otroligt trött efter racet (eller fotbollsfinalen), både i vardagen och på träning. Imorse åkte jag klassiskt 1,45 med Astrid, gick bra första timmen ungefär, sen var jag trött. Igår blev jag trött bara av att gå till skjutvallen (det är 250m!) 

Bara skytte på eftermiddagen idag. Sköt med Team Statkraft, ett av deras skyttetest, 40+40 innerring. 5p för innerringsträff och 3p för vanlig träff. Lyckades skrapa ihop 386 poäng, vilket var bäst, men var inte helt nöjd. Tycker att det borde gå att träffa alla, framförallt i stå. Men 36+37 träff är nog det bästa jag skjutit på innerring och ingen bom hade jag, vilket ändå får anses som godkänt på 80 skott. Men som sagt, tycker man borde kunna träffa alla. Ett bra skyttetest i alla fall, det kommer jag köra igen. Bättre än 30+30 på poängtavla på så sätt att det ger en tydligare bild över vad du är bra på. Jag hade 192 poäng i ligg och 194 poäng i stå idag, och jag är ju bättre att skjuta stå! Nu kanske det är lite lättare att träffa innerringen i stå än i ligg... Men det är nog många som tycker tvärt om också...de som är bättre att skjuta ligg, haha. 

Vi avslutade med WC fellesstart, dvs att man går fyra varv runt vallen, kort straffrunda för bom och först klar vinner. Alla går lika fort (långsamt) så det är tid på skjutmattan och antal träff som avgör vem som vinner. Jag lyckades skjuta 1000 och vinna! Skönt! Men hade kant in på sista, lite tur, men hade nog vunnit ändå. Skjuttider första-sista skott: 9-9-8-9 sek (avrundat nedåt, la inte hundradelarna på minnet). Fullt godkänt. Skyttet funkar bra nu. Får bara se till att känna att det är lika lätt med puls som utan. Det är det ju inte men ibland kan det kännas så. Den känslan önskar jag mig!

Kommentera här: