Klassiskt och precision

En lätt träningsdag idag. Imorse blev det drygt 1,5 timme klassiskt. Åkte korta Ås-rundan, en favorit här i stan och den var lika fin som vanligt. Kroppen var väl inte på topp men känner mig inte orolig inför imorgon. Då står maxtest på schemat och jag är laddad! Men bara lagom laddad. Inte sådär ångest som förra hösten och inte heller övertaggad och spänd. Utan bara sådär som jag alltid tidigare varit inför test på rullband: jag vet om att det ska göras och jag ska bara göra det. Lite fundersam över hur det kommer att gå, men varken orolig eller säker på resultatet. Jag tror ju att det kommer att gå bra, men svårt att veta. Har i alla fall inte funderat särskilt mycket på testet utan får tagga till imorgon. Kör inte förrän 14.30 så onödigt att börja tagga redan nu.

På eftermiddagen idag blev det bara ett skyttepass. Ett desto längre sådant. 60+60 på poängtavlor skulle genomföras och jag tog god tid på mig. Lång inskjutning. Lite snack. Lite väntan. Några serier. Skjuta bra. Fokuserat. Andas. Fylla på. Och så vidare i drygt en timme. 120 skott senare var det dags att åka hem och räkna. Sköt först 30+30 i precisionsfart och sedan 30+30 i tävlingsfart. Det gick lite upp och ner men många bra serier. Hade tyvärr 10 skott stå som var riktigt jobbiga och som inte gick särskilt bra på precisionen så tappade ca 10 poäng där. Viktiga poäng. Man har inte råd att tappa sådär. Landade på 289+225=514 vilket är godkänt. Det är det bästa jag skjutit i ligg utomhus så det var bra. Inte helt nöjd med ligg heller så kan bättre. Gäller bara att få till 30 skott på rad som är bra. Sällan man gör det. Men ståraden 82+66+77 talar sitt tydliga språk. Tappade 10 poäng på de jobbiga 10 skotten i mitten. Annars hade det varit rekord. Men det var inte den dagen idag, tyvärr. Det kommer fler dagar. Blir mycket grundskytte och precision de första veckorna nu efter SM. Vill så gärna slå mitt rekord (520) och jag är övertygad om att jag har det i mig. Har även ganska mycket tävlingsammo kvar som ju går lite bättre än annan ammo (sköt med den idag) vilket också bäddar för rekord. Lite vindstilla och bra fokus på det så ska det gå. Men det är mycket som ska stämma för att man ska lyckas. Hoppas på ett rekord snart i alla fall. På rytmen gick det helt okej och jag landade på 272+223=495 så med en totalpoäng på 1009 får jag vara hyfsat nöjd. Ligger kvar på snitt 502 vilket jag är väldigt nöjd med. Skjutit 30+30 24 gånger i år nu varav 15 gånger över 500. Förra året landade jag på 9 gånger över 500, väldigt nöjd med det då. Vet inte hur många gånger jag varit över 500 totalt, första gången var redan 2009 och har inte all statistik från gymnasietiden tyvärr. Men skulle kunna gissa att jag innan detta träningsår är slut kommer ha dubblerat mina resultat över 500. Skjuter man inte rekord en sån säsong är det ju huvudet det är fel på. Punkt.

Kommentera här: