Höga krav

I morse körde jag maxintervaller. L sa till mig en gång att om man åker snabbare och snabbare på ett maxintervallpass så har man inte kört max. Det var min inställning idag! All-out från start till mål. 4x4 + 4x1 minut stod på programmet. Var väldigt spänd på hur formen skulle reagera på de intervallerna inför SM i våras, jag tror stenhårt på upplägget, hade fått en indikation på att det kunde bara grejen. Men inför SM blev resultatet av intervallerna en förkylning så nu provar jag igen!

Startade offensivt. Kände mig stark. Syran kom redan på första intervallen men lyckades dra en rekordtid på banan med över 20 sekunder (har iofs bara kört den banan en gång tidigare). Sen blev jag extremt illamående så andra intervallen blev inte bra. 10 sek långsammare. Kanske inte så farligt ändå med tanke på känslan. Illamåendet släppte och tredje intervallen gick helt okej, 6 sekunder sämre än den första. På sista ville jag pressa hjärtat över 190 så jag genomförde en riktigt bra intervall och lyckades slå min bästa tid med 4 sekunder! Spurtvarvs-Anna, som vanligt.

Skyttet var sådär. 80% träff. Men jag gjorde mycket bra, men även en del mindre bra. Det bästa var att trots att jag tyckte att jag sköt långsamt/kontrollerat i ligg så hamnade jag på ca 30-33 sek stav-stav, vilket är bra för att vara mig! Så kanske inte skjuter så långsamt ändå.. Men kontrollerat! Kan unna mig ett par sekunder till så att de där sista skotten sitter! Ännu snabbare i stå som vanligt, långsammaste serien idag på ca 25 sek stav-stav. Två serier på drygt 8 sek första-sista skott. Kan vara nöjd med min hastighet i alla fall. Bara foka träff och inte tappa onödiga sekunder.

Avslutade sedan med 4x1min. Startade på stadion, tog rullskidbacken mot hoppbacken upp i S-kurvorna. Kom hela vägen upp och fick ligga på ner till den kurvan jag kom till först och stannade klockan på 57 sekunder. Samma tendens nu som på de längre intervallerna, långsammare och långsammare på intervall 2-3 och snabbast på sista intervallen. Men tror det mer har att göra med smarta val än ork. I alla fall på sista 1min. Då började jag hoppskejta åt rätt håll, tills det blev ett kort lättare parti, då tog jag några tag på trean, sen hoppskejtade jag åt "fel" håll resten av backen. Då orkade jag hoppskejta hela vägen, vilket jag inte orkade de tre första intervallerna. Att göra såna smarta val när man är helt slut på tävling kan vara en nyckel. Något att ta med sig! Bra att jag fick träna på det idag! Det man tränar på blir man bra på!

Överlag helt okej nöjd med dagens pass. Men hade önskat en bättre känsla. När jag kom hem funderade jag lite på SM. Jag har alltid varit en sån som ställt höga krav på mig själv, oavsett vad det gäller. Men nu har jag bestämt mig för att sätta en realistisk målsättning med helgen, så jag mer troligt kan känna mig nöjd efteråt. Jag har släppt mina drömmål inför helgen och tex sänkt min målsättning för hur många träff jag vill ha. Det är inte realistiskt att tro att jag ska skjuta 100% träff i helgen. Men ibland kan jag känna att det är det enda som duger för mig. Måste alltså sänka mina krav!

Kommentera här: