Det optimala fröknäcket

Idag var det meningen att jag skulle skriva om mitt precisionspass, men jag var så besviken (och trött) när jag gick hem att jag har ändrat mig. Det är rätt sjukt egentligen, att jag är missnöjd om jag inte skjuter 520. Idag 506. 
 
Istället tänkte jag bjuda er på mitt recept på fröknäcke. Det optimala receptet! Jag har provat flera olika recept tills jag hittade det här. Har gjort om det litegrann för att det ska passa mig perfekt. Dvs, det kanske inte passar alla perfekt, men konsistens och genomförande, det är perfekt för alla!

1¾ dl majsmjöl eller vetemjöl
1 dl chiafrön
¾ dl pumpafrön
¾ dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 tsk fiberhusk
2 krm salt
½ dl olivolja
2½ dl kokhett vatten
Flingsalt

1. Sätt ugnen på 175° (160° varmluft)
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt olja och vatten och rör ihop till en geléaktig smet
3. Bred eller kavla ut degen tunt på ett bakplåtspapper på en plåt
4. Strö över lite flingsalt
5. Skär degen i ett rutmönster med en vass kniv
6. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 50-60 min. Låt det svalna på plåten och bryt sedan itu de färdigskurna bitarna

Kommentera här: