Bättre och bättre

Enligt plan tränade jag idag, tredje dagen efter sjukdom, 2,5 timme fördelat på två pass. 1,5 timme löpning på förmiddagen, gick ganska segt men bättre och bättre. Och på eftermiddagen blev den fysiska träningen stakning och styrka (rörlighet/stabilitet). Det kändes faktiskt bra! Stakningen kändes bra, jag stakar i stort sett alltid samma väg och därmed är det lätt att känna om jag är stakare eller svagare i någon backe. Idag kände jag mig stark i backarna, riktigt skönt.
 
En annan sak som jag funderat över dessa dagar, är pulsen. Den är låg, eller snarare helt normal. Det är ju onormalt, den brukar ju vara väldigt hög efter man varit sjuk, men inte denna gång. Vet inte om det är positivt eller negativt. Brukar ju säga att om pulsen lätt går upp så är man utvilad. Men känns ändå skönt att den är normal. Utvilad eller inte. Brukar inte känna mig utvilad efter sjukdom när pulsen är hög. Eller? Minns inte. Vet inte om det finns några vetenskapliga bevis på sånt här heller. Kanske borde söka svar på de frågor jag ställer istället för att vänta på att någon hemma-expert ska kommentera. Händer ju ändå inte.
 
Något mer som gick bättre och bättre idag var skyttet. Spenderade en timme på skjutvallen tillsammans med en monitor jag har saknat. Om den från början inte visade vad jag ville se så gjorde den det mot slutet i alla fall. Sköt bättre och bättre. Fokus den här veckan har varit att kapa tid till första skott. Förra veckan, menar jag, men bytte ju ut ett skyttepass mot torrträning då så hade ett pass kvar att göra innan jag kände mig klar med förra veckans fokusområde. Hade hjälp av pappa i fredags att ta tid till första skott. Låg ganska stabilt på 16 i ligg och 11 i stå. 11 i stå är godkänt. 11 sekunder till från första till sista blir 22 totalt. Det vill jag hålla i vinter. Kan få en extra sekund också, eftersom jag har lite högre puls på tävlingarna. Men som det kändes på racet i Torsby så kan jag hålla samma rytm trots belastning. Med mer träning kommer det kännas ännu bättre så att tro på att jag ska hålla 23 sekunder i vinter är rimligt. I ligg landar jag på 16+13 sekunder från mattan till sista skott. Det är just nu två sekunder för mycket. Men efter idag kan jag konstatera att just nu kan jag inte skjuta fortare än 16 sekunder till första skott. Men jag hoppas kunna göra det efter en höst där jag ska drilla min armbåge att sätta sig i position direkt. Sen ett år tillbaka så slänger jag alltid en extra blick för att kolla så att mina armbågar sitter rätt (sen vi konstaterade ett fucking basic-problem). För ett tag sen konstaterade jag att jag alltid satte armbågen fel, men alltid lika. Så sen dess har jag jobbat på att fortsätta sätta den lika, fast rätt, på en gång. Ska drilla mig själv med det hela hösten och sen kanske jag inte behöver slänga en extra blick på min ställning och därmed kapa 1 sekund till första skott. Lär då också kapa 1 sekund till i ligg så jag landar på 27. Men 12 sekunder från första till sista skott ska inte vara några större problem. Åh, längtar efter att få komba på Granåsen igen. Gärna hard-kombinasjon (ibland är norska ord bättre än svenska). 
 
Men först: vilodag imorgon. Sen är jag fit for fight igen, då är det intervaller, dubbelpass, långpass, hårdträning som gäller. Längtar.

Kommentera här: