Ammunitionstest

Jag var så trött efter racet igår att jag inte förstod hur jag skulle klara av ett eftermiddagspass. Men det gjorde jag! Styrkan gick till och med bra! Körde första explosiva styrkepasset, körde några innan rull-SM men det var ju ett tag sedan. Körde inte lika tungt som i vintras då det var första gången men har ändå träningsvärk och det var jobbigt ändå. Men kan nog öka till de vikter jag körde i vintras redan nästa pass. Kul var det, älskar mitt explosiva styrkepass! Speciellt när det går bra! Däremot var jag ganska trött på löpningen efteråt. Joggingen kanske jag ska kalla det förresten. Så det blev bara en halvtimme. 

Idag står det vila på schemat. Två vilodagar den här veckan. Det behöver jag. Däremot har det inte varit någon lugn vilodag. Mest en resdag. Gick upp sju i morse och packade. Efter frukost åkte pappa och jag till Åmotsfors för årets ammunitionstest. Vi brukar åka dit varje höst, de senaste åren har jag gjort det i samband med tunnelläger och så även i år. 

Jag tycker det är viktigt att veta att ammunitionen går bra så att jag kan vara säker på att om det går dåligt så beror det på mig och inte på ammunitionen. Plus att vi både förra året och i år köper bra ammunition som jag kan skjuta precision med. Förra sommaren var jag så irriterad på att jag aldrig fick fina träffbilder i ligg när jag sköt precision förutom de få gånger jag sköt med tävlingsammunition. I år har jag nästan alla precisionspass skjutit med en Norma 1-serie som vi testade ut förra året i Åmot och det har ju gått mycket bättre än tidigare! Snittar 5 poäng högre, det låter kanske inte så mycket men... Jag har fått mycket bättre träffbilder! Hade ju problem med träffbildsförflyttning ett tag, utan det hade jag nog haft bättre snitt i år. 

Ammo-testet började dock inte så bra då geväret bara klickade. Plockade isär slutstycket och bytte slagstift och då fungerade det! Men det gamla slagstiftet var inte trasigt... Jättekonstigt! Grejen är den att jag senast igår när jag torrklickade (vilket jag gjorde utan ring och hylsa) tänkte att jag borde byta slagstift innan säsongen eftersom jag haft det här slagstiftet i 1,5 år och jag vill INTE att det går av på tävling. Sen tänkte jag byta tillbaka efter säsongen eftersom det ändå funkar. Men idag funkade det inte... Knepigt. Vi funderade på om det kunde bero på kylan, den förändrar ju metaller. Vi testade i -16 grader. Har i alla fall sparat slagstiftet, får se när jag testar det igen. Ja, då fick jag det bytt också. Däremot hann jag inte göra rent slutstycket så lär plocka isär det en gång till innan säsongen. MEN, mycket positivt - jag har nu lärt mig vad jag gör fel när jag ska plocka isär det. Jag vet ju hur man gör, men blir osäker på ett moment och nu vet jag varför och hur jag ska lösa det! Skönt! 

Ammo-testet då? Ja, det gick bra! Grejen är att det finns typ inga Norma 2 att få tag på... Så vi hade bara 2 serier Norma 2 som vi testade. Och en serie av ett annat märke. Det enda som de hade på fabriken i Åmot var Norma Biathlon, en bra ammunition som utvecklades för kyla men som aldrig fått riktigt genomslag. Det är fortfarande i stort sett bara Lapua Polar som folk tävlar med, den är särklassig i precision i kyla. Det är klart att det finns undantag, jag tävlade ju som sagt med Eley förra året och den gick riktigt bra! Nu var det ju inte riktigt -15 förra säsongen dock. I vilket fall... Vi testade flera serier Norma Biathlon och de gick bra! Riktigt bra till och med! Så vi fick ett rimligt pris på dem och köpte på oss såna så jag ska klara mig tills nästa år vi åker dit. Vi köpte väldigt mycket förra året så jag har en del kvar, därför behövde vi inte köpa lika mycket i år. Men så skönt att vi hittade två serier som gick riktigt bra! Då kan jag vara trygg med min ammunition. Det känns bra! 

Lite intressant är att de serier vi köpte förra året (en Norma 1 och en Norma 2) inte alls gick lika bra i år. Pipan förändras. Det är spännande. Och det gör det så viktigt att prova ut ny ammunition varje år. 

Traditionsenligt åt vi pizzan Åmotsfors till lunch. 

Och nu har jag checkat in i en uthyrningslägenhet från Torsby bostäder där jag ska bo i en vecka. Inte alls långt ifrån där jag spenderade tre år av mitt liv. I en trappuppgång som jag höll väldigt kär. Nog tyckte jag om den lägenheten också, men i jämförelse med den lägenhet jag har nu är det inget att prata om! 

Imorgon går jag på snö! Som jag har längtat! Längtar mer än nånsin nu! Gah, låt de närmsta timmarna gå fort!!

Kommentera här: