Rågkakor

Lekte ju som sagt hemmafru i torsdags och bland annat så bakade jag ett gott bröd. Ursprungsreceptet är Hönökakor, men jag använde mer rågmjöl så kallar dem för rågkakor. Mina bröd blev lite "tunga" så antingen skulle jag ha haft i mindre mjöl (jag har alltid i mer mjöl än vad det står så att degen inte är kladdig) eller så skulle jag ha knådat degen mindre. Men annars var de goda, fått mycket goda recensioner från flera håll av folk som provat brödet så även om inte jag blev helt nöjd (jag blir sällan det) så var brödet uppskattat. Något jag var riktigt nöjd med, var utseendet på bröden, hehe.
 
Rågkakor, ca 16 medelstora bröd
50 g jäst
150 g smör
1 liter mjölk
½ dl sirap
1 msk salt
10 dl rågsikt
10 dl rågmjöl
6 dl vetemjöl
 
1. Smält smör och håll i mjölken, värm till 37 grader
2. Smula jästen i en bunke eller assistens och häll över degvätskan. Rör tills jästen har lösts upp
3. Blanda i sirap, salt och mjölet lite i taget. Arbeta ihop till en deg.
4. Jäs under bakduk ca 40 minuter.
5. Sätt ugnen på 250 grader.
6. Knåda degen och dela den i lagom stora bitar (10-18, beroende på hur stora kakor du vill ha). Forma till bullar och låt jäsa ytterligare 20 minuter under bakduk.
7. Kavla ut till runda kakor, nagga dem och grädda högt upp i ugnen ca 5 minuter. 
 

Kommentera här: