Årliga crosspasset

Idag räknade jag till mitt sjunde barmarksläger i Idre på lika många år. Och jag tror att vi varje år genomfört samma crosspass, åtminstone när det varit elitläger på sommaren. 

Liten ändring i år att vi åkte rullskidor ner till Idre by innan vi åkte upp till Nipfjället och parkeringen där. Blev ca 21km och tog 1,47. Igår när vi hade samling sa jag att den turen tar nog 1,45 och jag hade rätt med 2 minuters mariginal. Fast ja, alla andra åkte väl fortare än mig, men hur ska jag kunna veta hur fort de andra åker..?

Där bytte vi till löpskor och sprang hem, via Städjan. Tog den längre vägen hem och fick ihop 2,40h löpning. Totalt nästan 4,5 timme alltså. Mina ben var halvt döda på slutet. Men huvudet var piggt och hade energi kvar samt att hjärta och lungor hängde med mig. Men benen, de hängde verkligen inte med. Fick gå även fast det inte var uppför vissa partier.

Har väggat både en och två gånger på den vägen jag sprang hem. Jag tror det var förra året när jag såg stjärnor och knappt hade styrfart sista biten hem på crosspasset. Och för tre år sen var jag väldigt nära väggen. Det var jag inte idag, det var bara benen som inte orkade ta mig framåt så fort. Men kom ju hem tillslut och hade inga problem att orka ta av mig skorna (fast fick sätta mig ner) och hänga upp alla kläder. 

Det var en riktigt fin tur med fin utsikt från Städjan, inte från toppen då det var dimma. Och det regnade ganska mycket i början...det var kanske mindre fint. Okej, rullskidåkningen var inge rolig idag. Men en fin löptur. Älskar att springa på fjället! Så mysiga stigar och även väldigt fint att springa obanat. 

Nu ligger jag troligtvis på energiunderskott så ska nog fylla på rejält under eftermiddagen. Najs det. 

Kommentera här: