Små övningar

Idag återhämtning efter gårdagens race. En halvtimme jogg plus lätt styrka på förmiddagen. Nu vila. Lite rastlös. Men har en lista på saker som ska göras plus att jag är sugen på att kolla gamla Astrid Lindgren-filmer. Två stycken på SF-kanalen idag. Perfekt. 
 
Efter senaste besöket hos sjukgymnasten tog jag tag i en sak som hängt över mig 1,5 år, som jag knuffat sakta, sakta i rätt riktning men som jag nu vill få fart på, min största svaghet - bål-höft-partiet. Som nu även inkluderar höger ben. Har sedan min första screening hösten 2013 gjort övningar på gymmet för att stärka bålen-höfterna. Kanske två gånger i veckan. Har sedan på varenda screening jag gjort sedan dess, fått höra att jag behöver stärka bålen. Fortsatt göra övningar två gånger i veckan, både nya och gamla. Det händer liksom ingenting! Eller jo, jag blir stark på de övningar jag gör. Ny övning = svag igen. Problemet kvarstår. 
 
NU gör jag övningar ungefär FEM gånger i veckan, i samband med min stretching, som också genomförs ungefär fem gånger i veckan. Det är fem övningar som jag och min sjukgymnast kommit överrens om att jag ska göra. Två övningar för att stärka mitt högra ben och tre övningar för att stärka bålen/de djupa magmusklerna. 
 
Känner mig lite stolt över mig själv över att jag faktiskt GÖR detta. Jag har gjort det i snart tre veckor nu. Fem gånger i veckan. Känns bra. 
 
Fattar inte varför det skulle vara så svårt att komma igång. Det tar typ fem minuter. Jag har tidigare sagt att jag inte har tid. Bullshit! Fem minuter har man alltid. Jag brukar också glömma bort. Nu har jag fått in rutinen att jag gör det i samband med stretchingen, som jag fick in som rutin för väldigt länge sedan. 
 
Jag svarar bra på rutiner. 
 
Små övningar som kan göra stor skillnad, det är vad jag hoppas och tror på.

Kommentera här: