Supermix

Idag genomfördes ett av de roligaste passen nånsin! Vi började snacka ihop oss på lägret om ett gemensamt hårt pass idag. Uppslutningen blev tillslut 12 tjejer! Upplägget blev som den nya skidskyttegrenen "single mixed relay" som jag tror det slutliga namnet blev. Supermixstafett är ett annat ord jag hört. För att det är som en supersprint fast stafett. Idag var vi ju bara tjejer så mixstafett kanske är fel ord egentligen. Menmen... Banan var "bara" runt stadion, ett varv+skytte+ett varv, sen växling. Vi sköt varsin liggskjutning och varsin ståskjutning i varje stafett, med extraskott. Vi genomförde tillslut fyra stafetter, alltså åtta skjutningar och 16 varv runt vallen. Det tog ca 2-2,5 minut per sträcka. Jag bildade dreamteam med Lotten och körde första sträckan i alla stafetter. 
 
För min del så kändes det helt okej, inte superpigga ben men faktiskt ett superbra skytte! Verkade som skytteformen kom med en veckas försening...typiskt! Trots att vi "bara" körde 300 meter innan skjutning så hann pulsen gå upp riktigt högt och det var ansträngande att skjuta. Jag kunde inte vara så offensiv som jag önskar utan fick många gånger ta två andetag mellan skotten, dock två väldigt korta andetag. Men sköt nog ändå hyfsat fort och ja, framförallt väldigt stabilt. Även Lotten hade en bra dag och vi lyckades vinna alla fyra stafetterna, wop wop! Dock blev det lite protester efter sista stafetten då det var lite problem att förstå hur straffrundan egentligen var (vet inte om det var någon som åkte rätt straffrunda) men vi hade tydligen åkt en för kort straffrunda så vi skulle tydligen ha varit diskade. Alla är så otroligt tävlingsinriktade när det blir race såhär att det blir seriöst även fast det egentligen bara är på skoj. Det var roligt att det gick bra för vårt lag men det roligaste var själva tävlingsformen. Man-mot-man både i åkningen och i skyttet. Hög puls, hög belastning. Tuffa skjutningar. Riktigt roligt och riktigt bra träning!! 
 
Jag sköt 0+1 0+1 i första stafetten, 0+1 0+0 i andra stafetten, 0+0 0+0 i tredje stafetten (yey!) och 0+0 0+1 i sista stafetten. Mycket nöjd med mina 90%. 
 
Och efter detta pass när belastningen var lika hög som på förra helgens tävlingar men skjutresultatet var ett helt annat så blir jag ännu mer konfunderad över vad fan hände egentligen? Förhoppningsvis var det en engångsföreteelse. Jag kan ju uppenbarligen skjuta riktigt bra med hög belastning i pressade situationer. Dock körde vi utan nummerlapp idag men hur stor skillnad kan den lilla grejen göra egentligen?

Kommentera här: