För långsam i skidåkningen

Det har fortfarande bara varit en tävling säsongen 13-14. Det är alldeles för tidigt för att göra analyser, men jag gör det ändå.
 
För nu så håller jag på att ställa in mig på att jag är för långsam i skidåkningen. Jag har inte velat erkänna det för mig själv. Jag har intalat mig att jag är lite efter på rullskidor, det är okej. Men på skidor så vägrar jag att inse att jag är efter! Men jag kanske måste inse det till slut.
 
Jag har väl egentligen alltid varit bättre skytt än skidåkare. Det beror såklart alltid på vad man jämför med. Men jag skulle vilja säga så, jag är bättre skytt än skidåkare! (Inom ramen skidskytte förstås. Kan varken hävda mig mot skyttar eller skidåkare, jag är precis så lagom bra på både ock att jag är en bra skidskytt.) Jag skjuter till mig bra placeringar (t.ex JVM distans 2012). Det är sällan jag åker till mig bra placeringar. Speciellt om man jämför med den internationella junioreliten eller vilken seniorelit som helst. Jag kan inte hävda mig mot seniorerna i skidåkningen på samma sätt som jag kan i skyttet. Det är nog mest för att jag är förstaårssenior, men också för att jag har tränat för lite. Men jag har många år på mig att träna!!
 
Okej, nu har jag erkänt att jag är efter i skidåkningen. Det har jag nog alltid vetat, men det blev lite för tydligt på tävlingen vi körde. Jag hatar att jag bara har en tävling att analysera, det är dåligt med data och svårt att göra en korrekt analys. Men vissa faktorer har ändå fått mig att fundera. Det är därför som jag håller på att ställa in mig på att jag är för långsam i skidåkningen. 
 
Jag vet inte om det är bra eller dåligt att jag ställer in mig på det. Det är bra, för att jag vet vad jag behöver jobba på. Men så är det dåligt för att det ger sämre självförtroende.
 
Men det jag har väldigt stor tro på, det är att när jag är i form! Då åker jag fort skidor! Och det är en trygghet att veta att jag kommer att vara i form, någon gång under säsongen. Jag har ganska lätt att hitta formen. Formen är otroligt oförutsägbar, men jag har haft minst en formtopp varje säsong sen jag var 16 år (förutom körtelfeber-säsongen). Och, jag har flera år i rad åkt jäkligt bra på första Swecupen i mitten på december. 
 
Så jag har inte tappat tron! Jag tror väldigt mycket på att jag kommer hitta formen och då kommer det bli åka av! Men annars, så är jag för långsam i skidåkingen.
 
Fortfarande skytteform...

Kommentera här: