Skytteskidåkning

Jag håller ju på med skidskytte. Man åker skidor runt samma bana flera varv och så stannar man när man åker förbi skjutvallen och pangar lite. Idag gjorde vi typ tvärt om. Vi började med att panga lite och sedan åkte vi skidor, fast inte runt utan från ett ställe till ett annat. 
 
Inskjutning som vanligt. Sen var det 4x5 på tid med 10 sekunders tillägg för varje bom och den resultatlistan blev startlista i jaktstarten. Jag gjorde en bra prolog, kanske inte det snabbaste jag skjutit men det var stabilt. Ett dåligt skott i ligg, annars bra. När jag skulle börja skjuta stå blev det problem med fallmålet, det var inte helt draget, så de fick göra om, då blev det liggprick så de fick göra om igen. Så för mig var det bara att stå i ställning, andas och vänta på att det skulle vara klart för skytte. När det väl var klart så bommade jag första skottet, men sedan satt 9 raka träff även i stå. 1010 blev resultatet och det är jag väldigt nöjd med! Fick även lite avdrag på tiden pga strulet så sluttiden blev under 2 minuter, vilket är bra men inte det bästa jag gjort. Men stabilt och bra utgångsläge i jaktstarten.
 
Gick ut som 4:a med 14 sekunder till tät. Öppnade offensivt för jag ville gå i rygg så mycket som möjligt. Så det var bara att plocka ryggar, en efter en. Hade tur och fick rygg på Emma som gick ut först precis när vi kom till långbacken. Då började mjölksyran komma kan jag ju säga. Inte långt efter det så kom Mona upp i rygg och åkte förbi med en jäkla fart. Tänkte att, det var lika bra att hänga på. Då fick jag ännu mer mjölksyra! Men vi fick en lucka i alla fall. Hängde med så länge jag orkade men tillslut var det allt för mycket mjölksyra... Så jag åkte själv ett tag, sen började jag höra stavspetsar i ryggen. Kollade bak och såg att, ja det var ganska långt. Körde lite längre, kollade bak igen. Nu var det inte alls långt bak! Försökte kötta på lite, men det var alldeles för mycket mjölksyra i kroppen... Så Anna och Emma kom ikapp, samtidigt som kill-klungan. Så det var rätt så trångt ett tag, jag höll på att ramla en gång. Var så jäkla trött och var orolig för bron, som inte är asfalterad plus att den är typ 2cm högre än rullskidbanan, så man måste kliva upp där och sen staka, plus att man ska försöka att inte sätta stavar och skidor i hålen mellan plankorna. Men det gick över förväntan och sen var det bara en backe att spurta uppför. Så då lyckades jag åka förbi Emma och upp på en tredjeplats, så jag är ganska nöjd. 
 
Jag känner mig stark men idag var det alldeles för mycket mjölksyra för att det skulle vara riktigt roligt. Det var en rolig tävlingsform och ganska kul att köra, men hade gärna sett att jag haft lite mer kraft i kroppen. Är ändå nöjd med mig själv att jag kortade av passen igår, annars hade det nog gått ännu tyngre. Nu kan jag kötta resten av veckan. Idag på eftermiddagen har vi bara ett återhämtningspass, jag är fortfarande trött efter racet så det blir nog inte så långt. Ska skjuta med Jonas också, det känns bra. Imorgon ska vi kötta igen, då är det stavgångsintervaller. #hårtliv

Kommentera här: