>Dag 08

Dag 08 – Ett ögonblick

Jag fick tänka länge innan jag kom på det perfekta ögonblicket att berätta om. Innerst inne visste jag det hela tiden, jag hade bestämt det redan första gången jag läste genom listan. Men det tog ändå ett tag att komma på det igen. Den här dagen förändrade mitt liv radikalt.

19 januari 2008
Platsen var Dala-Järna. Det var idag jag skulle börja min vinna-i-Dala-Järna-svit. Den håller i sig än. Sen den 19 januari 2008 har jag aldrig förlorat i Dala-Järna.
Det var på inskjutningen. Seniorer och juniorer körde SM, men jag var bara 16. Det var inte ens Swecup för 16-åringar på den tiden. Men det var uttagning till U-landskamp.
Jag sköt dåligt. Pappa sa åt mig att åka en sväng. Han sa att jag skulle koncentrera mig. Ingenting hjälpte. I slutet på inskjutningen pratade jag med pappa igen.
Han sa att han hade pratat med Ronnie som sagt att jag kommit in i Torsby.
Jag blev så glad att tårarna kom.
Jag fällde ner glasögonen så att ingen skulle se. Sedan tänkte jag tyst för mig själv: "Nej, han sa nog sådär bara för att jag ska få självförtroende inför tävlingen."

Jag vann. Sköt 1-2. Ett bra resultat, för att vara Anna Wikström, 15 år.

När vi åt lunch efter tävlingen frågade jag pappa: "Var det sant det som du sa på inskjutningen? Eller sa du det för att jag skulle få självförtroende?"
Det var sant. Jag skulle börja i Torsby.
Och tårarna kom igen.

Kommentera här: